søndag 7. juni 2015

Nordkappkofte

Dette er et mønster jeg liker godt! Strikker vanligvis ikke det samme to ganger....
 Denne gangen valgte jeg å strikke koften i lysegrått vestlandsgarn.
Garnet gir et stødig resultat som holder seg fint i mange år!
I mønsterdelen brukte jeg to gråfarger, hvitt og rosa.
I oppskriften brukte de bare pinner nr 3,5 men jeg har brukt 3 på vrangbordene og 3,5 på resten.
Var spent på hvordan den rosa fargen passet inn, men det ble et lett og friskt innslag i en ellers så nøytral fargepalett. 
Hvor mye garn jeg har brukt? Ja, det er et spørsmål! ca 500 g lysegrått og resten er restegarn.
Vrangbordene er strikket vridd. 
Fikk leita fram symaskina og sydde to sømmer før jeg klipte opp.
Jeg plukket opp masker langs åpninga av jakken og strikket stolpene. Plukket opp 3 masker og hoppet over en. Det ble passe masse masker. På høyre stolpe laget jeg 6 knappehull. Kanten rundt halsen strikket jeg sist og laget det siste knapphullet.
Etter å ha klippet i strikketøyet strikket jeg en remse over 4 masker til å skjule sårkantene, en til hver side. De sydde jeg fast med enkle sting.
Knapphullene er litt vide. Enten må jeg bytte til større knapper eller sy litt på hullene. 
Her må jeg tenke litt....
Her ser du den første kofta jeg strikket. Den er også i vestlandsgarn, mye brukt og like fin :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar